Założeniem kreatorów gier RPG-ów było wymyślenie gry, która bazowała by na możliwie najbardziej prawdziwych mechanizmach społecznych. Bohater w trakcie całej gry nieprzerwanie się rozwija.

Jak w prawdziwym świecie kumuluje doświadczenia oraz ćwiczy już istniejące umiejętności, po czym nabywa nowe zdolności. Wszystkie działania jakie musi

Chłopak grający na przenośnej konsoli

Autor: COM SALUD Agencia de comunicación
Źródło: http://www.flickr.com

zrobić gracz, przykładowo strzał z łuku by dodać realizmu generują wartości chaotyczne – raz się udają raz nie. Im bardziej rozwinięta umiejętność, tym więcej szans, że czynność jakie podejmuje awatar użytkownika się odniesie sukces. Najpowszechniej wykorzystywaną metodą rozwoju postaci w konsolowych grach RPG jest zbieranie punktów doświadczenia.

Za wypełnione zadanie lub zdobycie założonego punktu docelowego zabawy bohater dostaje punkty. Po zebraniu wymaganej wartości punktów, awatar otrzymuje prawo rozwoju zdefiniowanej przez grającej osoby umiejętności lub grupy atrybutów. Prawidłowe zaplanowanierozwoju bohatera przesądza możliwość przejścia rozgrywki pomyślnie. Metoda nagradzania rozbudowy cech, sposobów pojedynków postaci, nazwany jest „mechaniką gry”. Jest to ta

Gra na konsolę

Autor: krisguy
Źródło: http://www.flickr.com

część kodu komputerowego, która odpowiada za rzetelny przebieg rozgrywki. Związki między uczestnikami (gdy rozgrywka jest wieloosobowa) albo związki pomiędzy grającym a postaciami zarządzanymi przez konsolę gdy rozgrywka jest z udziałem jednej osoby .

Od strony twórcy programu, przedstawiony mechanizm skonstruowany jest na rachunku prawdopodobieństwa, funkcji matematycznych dających możność przyznawania punktów i jednoczesne zmiany wskazanych przez grającego atrybutów awatara. Taki sam zespół równań matematycznych decyduje również o tym, jak odbywa się walka, o trafności zadanych uderzeń mieczem, i efektywności rzucanych zaklęć obronnych. Tenże mechanizm także decyduje o ewentualności stworzenia rzeczy również o możliwości ucieczki podczas kiedy będzie taka potrzeba. Słowem, wszelakie przedsięwzięcia postaci, tak sterowanych przez graczy jak i sterowanych przez booty zależą od funkcji matematycznych. Należy wyróżnić 2 najpopularniejsze mechanizmy wykorzystywane w programach na

Bohater gry komputerowej

Autor: BagoGames
Źródło: http://www.flickr.com

konsole typu RPG. Mechanika oparta na turach a także mechanika oparta na czasie rzeczywistym.

Mechanizm turowy polega na tym, że postaci ruszają się na przemian. Etap rozgrywki dzielony jest na odcinki: działanie uczestnika, następnie akcja oponenta i znów działanie gracza. W trakcie przesuwania się jednego z grających przeciwnik nie ma możliwości nic zrobić. Mechanika oparta na czasie rzeczywistym natomiast, jest odwrotnością mechanizmu turowego. Rozgrywka ma miejsce w czasie rzeczywistym. Wszelkiego rodzaju postacie mogą się przemieszczać w tym samym czasie. Sprawia to, iż zabawa jest bardziej dynamiczna, ciekawsza ale za razem bardziej wymagająca.